We willen het gebruik van deze website voor u zo aangenaam mogelijk maken. Daarom slaan we informatie over uw bezoek op in zogeheten cookies.
Door deze website te gebruiken verklaart u akkoord te gaan met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken en uw browserinstellingen hierop aanpassen.

Ontwerpers

Hartstochtelijk enthousiasme

Design is meer dan mooie vormgeving. Esthetiek, functionaliteit en materiaalkeuze vermengen zich tot een zuiver levensgevoel. Een uitstekend productontwerp verrijkt het alledaagse leven door vindingrijkheid, individualiteit en tijdloosheid. Voor Berendsohn AG komen daar nog andere belangrijke aspecten bij: Ontwerpers houden bij hun creatieve werk ook rekening met economische productieprocessen en maken duurzame verpakkingen. 

Om deze redenen werken wij altijd graag met goede professionele ontwerpers samen. Maar ook experimentele ontwerpen of onconventionele concepten voor onze branches door jonge talenten met een bruisende creativiteit stimuleren en ondersteunen we met enthousiasme. In spannende creatieve processen met studenten van de Muthesius kunstacademie in Kiel werden bijvoorbeeld verschillende producten ontworpen, bestudeerd en uiteindelijk uitgevoerd.

De beste geschenken hebben altijd een bijzondere waarde. Vanwege het idee, hun geschiedenis of hun herkomst. Uit deze gedachte ontstond de Blue Line collectie van Berendsohn. Een esthetische en duurzame verzameling uitzonderlijke voorwerpen die wij in nauwe samenwerking met onze ontwerpers en kunstenaars hebben gecreëerd. 

Hieronder ziet u een selectie van onze exclusieve geschenken:

Alfredo Häberli - 'Observeren is de mooiste vorm van het denken.'

De uit Argentinië afkomstige Alfredo Häberli, die in Zürich woont en werkt, is één van de meest succesvolle designers van deze tijd die graag experimenteert. Hij is vooral geïnteresseerd in vormgevende oplossingen, als er ook sprake van een probleem is. En dan begint hij, het probleem op te lossen. Geïnspireerd door humoristische, terugliggende of verbluffende zelf beleefde situaties.

Alfredo Häberli maakt sinds 1991 designproducten voor bedrijven zoals het Spaanse modelabel Camper, de Finse firma Iittalla of de Zwitserse meubelfabrikant Vitra. Hij heeft reeds talrijke internationale prijzen ontvangen voor zijn designs.

Alfredo Häberli heeft voor Berendsohn de houten figuur Bløk en de glasserie Unda ontworpen.

Bløk

Één van de oerinstincten van de mens is het, te willen weten, wat de ander denkt. Hoe het met hem gaat. Hoe hij zich voelt. Ook vandaag de dag maken de mensen gebruik van de meest verschillende symbolen om hun gevoelens, hun houding ten opzichte van de actuele gebeurtenissen of hun denkwijze zichtbaar te maken. Vorm- en kleurgeving maken het mogelijk, een individuele toegang tot het begrip voor andere mensen of culturen te krijgen. Het bijzondere houten beeld BLØK heeft het idee van de nonverbale communicatie op een speelse en verfrissende manier tot de essentie teruggebracht. Gemaakt van hout uit duurzame geëxploiteerde plantages. Voor tal van gevoelsuitdrukkingen. Zo heeft Alfredo Häberli een emotionele, poëtische bemiddelaar in een beeldbepalende esthetiek gecreërd.

Unda

Van oudsher heeft water een bijzondere werking op de mensen. Of als mythologische oerstof, existentiebedreigend gevaar of natuurlijke verfrissing. Vandaag de dag wordt water als kostbaar en lekker goed op bijzondere wijze nieuw en met aandacht waargenomen. Het verbruik van kraanwater kan het gebruik van glas- of PET-flessen op lange termijn reduceren en wijde transportroutes kunnen zodoende worden vermeden. De glascollectie UNDA, bestaande uit karaf en glazen, is uit dit idee ontstaan. De aanhalige, organische vorm verzinnebeelden de stroom van het water, de stroom van het leven. Ze presenteren drinkwater op een elegante en gelijktijdig respectvolle manier. Het gekleurde, mondgeblazen glas maakt van ieder individueel object een uniek en onverwisslbaar unicaat. UNDA is het levendig omhulsel voor kostbaar goed met harmoniserende vormen.

 www.alfredo-haeberli.com

 

Phoenix Design - 'Logica, moraal en magie..'

Andreas Haug en Tom Schönherr, die zich in de jaren 80 bij frogdesign leerden kennen, zijn diep verankerd met de traditie van het Duitse design. Zij hebben vroeg de relaties tussen ethica en esthetica, economie en ecologie, precisie en innovatie herkend. Zo definieert zich hun creatieve ba­sis door functionele, maatschappelijke en morele waarden. Ook 25 jaar na de oprichting van hun Phoenix Design Studio zijn ze nog steeds geïnteresseerd in de verbetering van dingen. Daarom is het dus ook niet vreemd, dat beide terughoudende vormgevers sinds 2009 tot de stichtingsleden van de Raad voor Vormgeving behoren.

Sinds 1987 werd het Phoenix Design Studio bekroond met meer dan 450 inter­nationale designprijzen. Een hoge vormgevende constantheid attesteren ook jarenlange klanten zoals Loewe, Hansgrohe, Lamy of Viessmann.

Slim

Het schrijven van teksten vindt vandaag de dag hoofdzakelijk op een digitale manier plaats. Voor het snel toezenden van

gedachten schrijft men een e-mail of SMS. Een hand­geschreven brief is daarom vandaag de dag iets heel­ bijzonders. Dat geldt ook voor het schrijfgerief. Hier spelen niet alleen charme en functionaliteit een rol. Ook de ecologische verantwoordelijkheid bij de keuze en het verwerken van de gebruikte materialen is bijzonder belangrijk.

Het schrijfset SLIM is gebaseerd op deze criteria.

Van de formele oorsprong van het schrijven met een schrijfveer tot het gebruik van gecertificeerd esdoornhout en recyclebaar aluminium. Beide schrijfgerieven, balpen en draai­potlood, kunnen volledig uit elkaar worden gehaald en gerecycled­ worden, de vullingen zijn vervangbaar.

Schrijf uw gedachten op. Ecologisch onberispelijk.

Porsche Design Studio - 'Technologisch, innovatief en puristisch.'

Begin van de jaren 60 ontstond onder leiding van Ferdinand Alexander Porsche het icoon onder de sportauto's, de Porsche 911. In 1972 richtte hij de Porsche Design Studio in Stuttgart op en verhuisde het enkele jaren later naar het Oostenrijkse Zell am See.

De bijzondere focus van het internationaal georiënteerde Design Studio ligt in puristische, functionele vormgeving in combinatie met de modernste technologie. De buitengewone details en de ambachtelijk perfecte verwerking van zorgvuldig geselecteerde materialen draagt bij aan de fantastische reputatie van deze studio. De Porsche Design Studio toont op indrukwekkende manier, hoe technologische precisie en ecologisch bewustzijn zich uitstekend aanvullen.

Naast een verzamelbord voor de Art-collectie werd ook het meerdere keren onderscheiden spel Binus uit de Blue Line collectie door de Porsche Design Studio voor ons ontworpen.

Binus

Het uitsterven van dieren of planten is vanuit wereldhistorische zicht een evolutionair proces. Klimatologische veranderingen en natuurrampen hebben van oudsher al tot vernietiging van biotopen geleid. Vele miljoenen diersoorten zijn zo uitge­storven, vele diersoorten hebben zich echter ook verder ontwikkeld en zich aan de omstandigheden aangepast.

In samenwerking met het WWF Duitsland heeft de Porsche Design Studio een belangrijk thema met duurzame aspecten op een onderhoudende manier ontwikkeld. Het memory spel BINUS veraanschouwlijkt op een eenvoudige en esthetische manier, hoe sterk de respectievelijk afge­beelde diersoort met uitsterven bedreigd is. De basis hiervoor vormde de Rode Lijst 2011. De grafisch gereduceerde silhouetten van de 22 gese­lecteerde dieren laten de desbetreffende karakteristieken op een sympathieke en eenduidige manier uitkomen. De graad van hun bedreiging wordt door het aantal weergegeven diercontouren indrukwekkend duidelijk gemaakt.

 www.porsche-design.com

 

Matteo Thun - 'Ik werk met en niet tegen de natuur.'

De Italiaan Matteo Thun geldt als één van de meest invloedrijke architecten en designers uit onze tijd. Hij heeft bij Oskar Kokoschka gestudeerd, zijn architectuurexamen aan de universiteit van Florence behaald, werkte samen met Ettore Sottsass en was medeoprichter van de legendarische Memphis Groep. Zijn studio in Milaan geldt als voorbeeld voor alomvattende planning en volgt sinds de oprichting in de jaren 80 het motto van de Milanese school: Van de lepel tot de stad. De ecologische verantwoordelijkheid van zijn werk plaatst Matteo Thun niet in de voorgrond – dit is voor hem een vanzelfsprekende verplichting.

Zijn in 1984 opgerichte Studio Matteo Thun & Partners heeft alleen al in de afgelopen tien jaar tal van designerprijzen gewonnen. Tot de klanten behoren onder andere Hugo Boss, Steigenberger Hotels, Vapiano, Arzberg, Vodafone, Artemide, Campari en Zwilling.

Matteo Thun heeft voor Berendsohn verschillende duurzame producten zoals Torre, Castello, Piazza en Statue ontworpen maar ook grafische motieven zoals 'Die Stille' (De stilte) gecreëerd.

Torre & Castello

Het aansteken van een kaars is sinds oudsher een veelbetekenend proces. Als symbool van de verrijzenis, of als teken van de zege van de zon over de duisternis, of eenvoudig voor de weldadige verlichting van een ruimte. Ook vandaag de dag symboliseert de kaars een feestelijke fascinatie. Levendig kaarslicht kan excentriek of elegant in scène worden gezet. De kaarshouder visualiseert hierbij de oorspronkelijke symboliek en is een expressie van de eigen persoonlijkheid. Spartaans. Verleidelijk. Of dramatisch.

Piazza

De schaal ter presentatie van fruit of objecten is bekend sinds de 15de eeuw. Hout, het oudste bouwmateriaal ter wereld, krijgt vandaag de dag weer een steeds erkentelijk belang.Als herwinbare grondstof. Uit ecologisch oogpunt. Als levendige en duurzame grondstof. Het is gewoon een genot voor alle zintuigen. Emotioneel en oorspronkelijk.

De schalen PIAZZA van Matteo Thun keren terug naar het begin. Ze zijn gereduceerd op de eenvoudige vorm van de cirkel.

Statue

Het aansteken van een kaars is sinds oudsher een veelbetekenend proces. Als symbool van de verrijzenis, of als teken van de zege van de zon over de duisternis, of eenvoudig voor de weldadige verlichting van een ruimte. Ook vandaag de dag symboliseert de kaars een feestelijke fascinatie. Levendig kaarslicht kan excentriek of elegant in scène worden gezet. De kaarshouder visualiseert hierbij de oorspronkelijke symboliek en is een expressie van de eigen persoonlijkheid. Spartaans. Verleidelijk. Of dramatisch.

 www.matteothun.com