We willen het gebruik van deze website voor u zo aangenaam mogelijk maken. Daarom slaan we informatie over uw bezoek op in zogeheten cookies.
Door deze website te gebruiken verklaart u akkoord te gaan met het gebruik van cookies. Gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website vindt u onder "Meer informatie". Hier kunt u ook uw toestemming voor het gebruik van cookies intrekken en uw browserinstellingen hierop aanpassen.

Geschiedenis van het bedrijf

Sinds meer dan 180 jaar

Berendsohn AG is een traditioneel Hamburgs familiebedrijf. In de afgelopen 180 jaar hebben wij betrouwbaar en met grote verantwoordelijkheid ons bedrijf ontwikkeld en zijn er met succes in geslaagd dat men zich  dankzij onze reclamemiddelen aan onze meer dan 100.000 klanten nog lang herinnert.

Dit grondbeginsel kenmerkt het bedrijf tot op heden en heeft het tot een toonaangevende leverancier op het gebied van de directe verkoop van reclameartikelen en geschenken in Europa gemaakt. Regionale gebeurtenissen en ondernemende persoonlijkheden hebben sindsdien hun stempel op de ontwikkeling gedrukt.

De bewogen beginjaren

Berendsohn AG werd in 1833 door Salomon Berendsohn als uitgeversmaatschappij in Hamburg opgericht. De kernactiviteiten in de beginjaren waren de zogenoemde 'Hamburgensien', hoogwaardige kopergravures waarop verschillende stadsgezichten van Hamburg en uitzichten op de omgeving waren afgebeeld. Onze 'oerrelatiegeschenken', die Hamburgse kooplieden naar hun overzeese zakenrelaties stuurden of hen aanboden.

Meer dan 100 jaar later na de 2e Wereldoorlog rijdt Günther Berendsohn als jonge ondernemer op zijn fiets door het verwoeste Hamburg. Altijd vergezeld van zijn onafscheidelijke verkoopkoffer met de meest uiteenlopende reclamemiddelen. In die tijd bouwt Günther Berendsohn het bedrijf van zijn familie opnieuw op. Met een goede neus voor de behoeften van zakenmensen en bewust van het belang van de nabijheid van de klant heeft zijn team van de buitendienst zich tien jaar later al over heel Duitsland verspreid.

De Europese markt lokt

In de jaren 60 begint Berendsohn de Europese markt te veroveren. Het aantal werknemers neemt in de tien jaar hierna met ca. 800 mensen in de buiten- en binnendienst toe. Ze zijn inmiddels verspreid over twaalf Europese landen en bedienen meer dan  100.000 klanten. Naast de afzonderlijke lokale Berendsohn bedrijven maakt sinds 1986 INTERWEGA international Gesellschaft für Debitorenmanagement m.b.H. ook deel uit van de Berendsohn-groep.

Doorontwikkeling en modernisering

Modernisering en groei kenmerken het bedrijf in de laatste tien jaar. De sinds 1993 bestaande productievestiging in Brüsewitz in de provincie Mecklenburg werd in 2013 tot het Europese productie-, service- en logistiekcentrum uitgebreid. Sindsdien werken hier meer dan 150 werknemers in de productie, logistiek, klantenservice en grafische dienst onder één dak. Sinds 2014 is de Poolse specialist voor reclameartikelen en bedrijfskleding Lynka Sp. z o.o., gevestigd in Krakau, een dochterbedrijf van Berendsohn AG. De corporate fashion werd middels deze competentie tot de grote derde pilaar van het bedrijf.

De bedrijfschronologie van Berendsohn

1833Oprichting van de uitgeversmaatschappij B.S. Berendsohn
1860Bloeitijd van de uitgeveractiviteiten. Met de hoogwaardige gravures van stadsgezichten, de 'Hamburgensien', die door klanten aan zakelijke partners over heel de wereld cadeau zijn gegeven, ondersteunt de uitgeverij zijn succes.
1948Heroprichting van het bedrijf door Günther Berendsohn.
1958De buitendienst heeft zich in heel Duitsland met 50 werknemers uitgebreid. Bijzonder en uniek voor alle klanten: de persoonlijke, individuele ondersteuning en advisering ter plaatse, met monsters van de producten en know-how in alle sectoren. De jaaromzet bedraagt meer dan vijf miljoen mark.
1964Berendsohn richt zich op de buitenlandse markt. De buitendienst begint zijn activiteit in Scandinavië,  Italië, Oostenrijk en Zwitserland. De jaaromzet groeit tot tien miljoen mark.
1973Een jaaromzet van 80 miljoen mark, de buitendienst telt meer dan 300 werknemers.
1986Oprichting van de dochteronderneming Interwega International Gesellschaft für Debitorenmanagement mbH.
1987Verhuizing naar de huidige bedrijfsvestiging in het westen van Hamburg. De totale omzet ligt rond 100 miljoen mark, de helft hiervan wordt op de Europese markten omgezet.
1993In Brüsewitz bij Schwerin wordt een nieuwe servicevestiging met een eigen productieafdeling in gebruik genomen.
2007Berendsohn bereidt zijn zakelijke activiteiten uit naar de sector bedrijfskleding.
2012Jörn Lambertz wordt de nieuwe algemeen directeur en de eerste aandeelhouder die niet tot de familie Berendsohn behoort. De onderneming voert een aantal moderniserings- en hervormingsmaatregelen door.
2013Om alle diensten onder één dak te brengen en de klantenservice te optimaliseren, wordt de vestiging in Brüsewitz tot de centrale productievestiging uitgebreid. Hier bevinden zich naast de productie nu ook de grafische dienst, de logistiek en de klantenservice.
2014Berendsohn breidt zijn expertise uit op het gebied van de bedrijfskleding met de overname van de Poolse specialist voor reclame- en bedrijfskleding Lynka Sp. zo.o. uit Krakau. 
2015Met de eigen hoogwaardige GB-Collection kledinglijn, genoemd naar de oprichter Günther Berendsohn, wordt het aanbod bedrijfskleding van Berendsohn AG uitgebreid.